wtorek, 24 października 2017

Domowy sok "Kubuś" z jabłek i dyni bez cukru.







Mam kilka drzew  jabłoni w ogrodzie, które rodzą autentyczne ekologiczne jabłka. Czasami natura obdaruje mnie pięknymi warzywami. Tym razem wielką dynią, której pomogłam urosnąć dokarmiając ją nawozem z pokrzywy, skrzypu i żywokostu oraz ze skórek banana. Zrywam więc  to   dobro wygrzane w słońcu, napojone deszczem  pieczołowicie układając w skrzynkach.
 Wtedy pada odwieczne pytanie co ja z tym teraz pocznę?
Odpowiedniej piwniczki do przechowywania przecież  nie mam.
Muszę zużyć te skarby w miarę szybko by się nie zmarnowały.
 Po jakimś czasie  dostaje odpowiedź od wszechświata....Co roku jest inna, więc zawsze przygotowuje coś nowego. Okazuje się, że z jabłek i dyni można zrobić przepyszny domowy sok przecierowy, który może stanowić doskonałą bazę do łączenia tj. miksowania z innymi owocami, tymi egzotycznymi też.
Pomysł na "Kubusia" zdradziła mi  moja sąsiadka, która  opowiedziała mi o nadzwyczajnym smaku dyniowo- jabłkowego napoju połączonego np: z mango....
Zrobiłam Kubusia i ja, wykonanie to łatwizna.
Połączenie gotowanych jabłek dyni jest bardzo zdrowe dla jelit. Dodatkowym atutem tego przepisu jest brak cukru.

Młode mamy dbające o zdrowe odżywianie swoich maluszków zrobią go z pewnością .




Domowy "Kubuś"

Potrzeba:
1,5 litra wody
3 pomarańcze
4 cytryny
2 łyżki miodu
1 kg dyni
1 kg jabłek


Dynie obieramy ze skóry kroimy, jabłka obieramy pozbawiamy gniazd nasiennych kroimy na ćwiartki. Wkładamy  do szerokiego gara dodajemy wodę i gotujemy aż powstanie gęsta papka. Następnie wyciskamy soki z cytryn i pomarańczy  dodajemy, potem  do przestudzonej masy dodajemy miód, mieszamy i  przecieramy. Do tak przygotowanej bazy można dodać i zmiksować surowe owoce takie jak: banan, mango.. Ja trzymam" Kubusia" w lodówce w zakręconym słoiku. Czasami dodaję go  do porannej jaglanki.



 Można też taki sok sok zamknąć w słoikach na zimę. Trzeba wtedy gorącą masę przelać do wymytych suchych słoików, zakręcić wieczka i odstawić do góry dnem, okryć kocykiem by ostygły . na drugi dzień. wstawić słoiki do szerokiego garnka z wodą wyłożonego ściereczką by się nie tłukły podczas gotowania gdy woda zacznie się gotować utrwalać 30 min. Na drugi dzień czynność powtórzyć.



 Jesienne zbiory. I co ja mam teraz z tym  zrobić?



Mała edycja: Dostałam przepis od znajomej ( dzięki Anastazja)  na ten pyszny sok dyniowo - jabłkowo - marchwiowy to dla tych którzy mogą używać cukier.

Sok dyniowo- marchwiowo - jabłkowy z cukrem

Potrzeba:
 1,5 kg dyni
1,5 kg jabłek
1 kg marchwi
1 kg cukru
sok z 4 cytryn

Dynię, jabłka, marchew myjemy obieramy,  kroimy w kostkę każde osobno  do trzech garów. Zalewamy wodą tak by były przykryte grotujemy do miękkości studzimy i miksujemy. Teraz masy mieszamy  i dodajemy cukier plus sok z cytryn i uzupełniamy wodą do 10 litrów. Zagotowujemy gorące wlewamy do słoików. Zakręcamy i odwracamy do góry dnem. Pasteryzujemy 15 minut.

1 komentarz: